Number System Class 10 Maths (Chapter 1)
NCERT Solutions for Class 10 Maths Chapter 1 Number System
Download Free Solution PDF
NCERT Solutions For Class 10 Maths Chapter 1 –
Master the core concepts of mathematics with our comprehensive and easy-to-understand
Chapter 1
REAL NUMBERS
(वास्तविक संख्याएँ)
Introduction to Real Numbers | वास्तविक संख्याओं का परिचय
1. Euclid's Division Lemma (यूक्लिड की विभाजन प्रमेयिका)
The Idea: This might sound like a new and complex name, but the idea behind it is very simple and something you have been using for years: Division! When you divide any positive integer by another positive integer, you get a quotient and a remainder. The lemma just states this fact in a formal mathematical way.
अवधारणा: यह एक नया और जटिल नाम लग सकता है, लेकिन इसके पीछे का विचार बहुत सरल है और जिसे आप वर्षों से उपयोग कर रहे हैं: भाग! जब आप किसी धनात्मक पूर्णांक को दूसरे धनात्मक पूर्णांक से विभाजित करते हैं, तो आपको एक भागफल और एक शेषफल मिलता है। यह प्रमेयिका इसी तथ्य को एक औपचारिक गणितीय तरीके से बताती है।
The Statement: For any two given positive integers a and b, there exist unique whole numbers q and r such that:
कथन: किन्हीं दो दिए गए धनात्मक पूर्णांकों a और b के लिए, ऐसी अद्वितीय पूर्ण संख्याएँ q और r विद्यमान हैं कि:
a = bq + r, where 0 ≤ r < b
Its Application: We will use this lemma to develop Euclid's Division Algorithm, a step-by-step procedure to find the Highest Common Factor (HCF) of two positive integers.
इसका अनुप्रयोग: हम इस प्रमेयिका का उपयोग यूक्लिड की विभाजन एल्गोरिथ्म को विकसित करने के लिए करेंगे, जो दो धनात्मक पूर्णांकों का महत्तम समापवर्तक (HCF) ज्ञात करने की एक चरण-दर-चरण प्रक्रिया है।
a = bq + r, where 0 ≤ r < b
2. The Fundamental Theorem of Arithmetic (अंकगणित की आधारभूत प्रमेय)
The Idea: This theorem states a beautiful fact about composite numbers. It says that any composite number can be expressed (or factorized) as a product of prime numbers, and this factorization is unique, apart from the order in which the prime factors occur.
अवधारणा: यह प्रमेय भाज्य संख्याओं के बारे में एक सुंदर तथ्य बताती है। यह कहती है कि प्रत्येक भाज्य संख्या को अभाज्य संख्याओं के गुणनफल के रूप में व्यक्त (या गुणनखंडित) किया जा सकता है, और यह गुणनखंडन अभाज्य गुणनखंडों के आने वाले क्रम के बिना अद्वितीय होता है।
Example: 30 = 2 × 3 × 5. You can also write it as 5 × 2 × 3, but the prime factors will always be one 2, one 3, and one 5. There is no other set of prime numbers that will multiply to give 30.
उदाहरण: 30 = 2 × 3 × 5। आप इसे 5 × 2 × 3 भी लिख सकते हैं, लेकिन अभाज्य गुणनखंड हमेशा एक 2, एक 3, और एक 5 ही रहेंगे। अभाज्य संख्याओं का कोई अन्य समूह नहीं है जिसका गुणा करने पर 30 प्राप्त हो।
Its Application: We will use this theorem to find the HCF and LCM of numbers using the prime factorization method.
इसका अनुप्रयोग: हम इस प्रमेय का उपयोग अभाज्य गुणनखंडन विधि द्वारा संख्याओं का HCF और LCM ज्ञात करने के लिए करेंगे।
Example: 30 = 2 × 3 × 5. You can also write it as 5 × 2 × 3, but the prime factors will always be one 2, one 3, and one 5. There is no other set of prime numbers that will multiply to give 30. उदाहरण: 30 = 2 × 3 × 5। आप इसे 5 × 2 × 3 भी लिख सकते हैं, लेकिन अभाज्य गुणनखंड हमेशा एक 2, एक 3, और एक 5 ही रहेंगे। अभाज्य संख्याओं का कोई अन्य समूह नहीं है जिसका गुणा करने पर 30 प्राप्त हो।
3. Proving Irrationality (अपरिमेयता सिद्ध करना)
The Idea: In Class 9, you accepted that numbers like √2, √3, and π are irrational. In this class, you will learn the logical method to prove that they are indeed irrational.
अवधारणा: कक्षा 9 में, आपने यह स्वीकार किया था कि √2, √3, और π जैसी संख्याएँ अपरिमेय होती हैं। इस कक्षा में, आप यह सिद्ध करने की तार्किक विधि सीखेंगे कि वे वास्तव में अपरिमेय हैं।
The Method: We will use a powerful technique called "Proof by Contradiction" to establish the irrationality of numbers like √2, √3, √5, and combinations like 3 + 2√5.
विधि: हम √2, √3, √5 जैसी संख्याओं और 3 + 2√5 जैसे संयोजनों की अपरिमेयता स्थापित करने के लिए "विरोधाभास द्वारा उपपत्ति" (Proof by Contradiction) नामक एक शक्तिशाली तकनीक का उपयोग करेंगे।
4. Revisiting Decimal Expansions of Rational Numbers (परिमेय संख्याओं के दशमलव प्रसार का पुनर्भ्रमण)
The Idea: You know that a rational number has a decimal expansion that is either terminating (e.g., 0.5) or non-terminating but repeating (e.g., 0.333...).
अवधारणा: आप जानते हैं कि एक परिमेय संख्या का दशमलव प्रसार या तो सांत (जैसे, 0.5) होता है या अनवसानी आवर्ती (जैसे, 0.333...) होता है।
The New Rule: In this chapter, you will learn a simple rule to determine if the decimal expansion of a rational number p/q will be terminating or non-terminating repeating, without actually performing the long division. The rule depends on the prime factorization of the denominator q.
नया नियम: इस अध्याय में, आप यह निर्धारित करने के लिए एक सरल नियम सीखेंगे कि किसी परिमेय संख्या p/q का दशमलव प्रसार सांत होगा या अनवसानी आवर्ती, और यह आप वास्तव में लंबी विभाजन प्रक्रिया किए बिना कर पाएंगे। यह नियम हर q के अभाज्य गुणनखंडन पर निर्भर करता है।
Introduction Video
DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -1)
Exercise 1.1
उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें
(See the solution of the questions of the above exercise from here)
DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -2)
Exercise 1.2
उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें