NCERT Class 9 Polynomials (Chapter 2)

 

NCERT Solutions for Class 9 Maths Chapter 2 Polynomial


Download Free Solution PDF 

NCERT Solutions For Class 9 Maths Chapter 2 – 


To empower students for academic excellence, our NCERT Solutions for Class 9 Maths Chapter 2, Polynomials, have been expertly crafted. This essential resource is instrumental in demystifying complex algebraic topics, paving the way for students to achieve top scores in their UP Board and CBSE Class 9 examinations. Developed under the guidance of seasoned subject matter experts, these solutions offer a detailed, step-by-step breakdown for every exercise in the NCERT Class 9 textbook. Staying perfectly current, the entire guide is fully updated to align with the latest syllabus for 2025-26 and is structured to precisely mirror the official exam pattern, making it the most reliable study partner for every student.

Chapter 2 

POLYNOMIAL

(बहुपद)


Introduction to Polynomials (Class 9) | बहुपद का परिचय (कक्षा 9)

Hello! Let's start learning about a very important topic in algebra called "Polynomials".
नमस्ते! चलिए बीजगणित (algebra) के एक बहुत ही महत्वपूर्ण विषय "बहुपद" के बारे में सीखना शुरू करते हैं।


1. What is a Polynomial? | बहुपद क्या है?

In English:
A polynomial is an algebraic expression made up of variables (like x, y), constants (like 2, -5, 7), and exponents, combined using addition, subtraction, and multiplication.

The most important rule: The exponents (or powers) of the variables must be whole numbers (0, 1, 2, 3, ...).

Example: 2x² + 5x - 3 is a polynomial.

In Hindi:
बहुपद एक ऐसा बीजीय व्यंजक (algebraic expression) है जिसमें चर (जैसे x, y), अचर (जैसे 2, -5, 7) और घातांक (exponents) होते हैं, जो जोड़, घटाव और गुणा के द्वारा जुड़े होते हैं।

सबसे महत्वपूर्ण नियम: चर (variable) की घात (power) हमेशा एक पूर्ण संख्या (Whole Number) होनी चाहिए (जैसे 0, 1, 2, 3...)।

उदाहरण: 2x² + 5x - 3 एक बहुपद है।


2. Building Blocks of a Polynomial | बहुपद के अंग

Let's break down our example: 2x² + 5x - 3

English TermHindi TermExample from 2x² + 5x - 3Explanation
Termsपद2x²5x-3The parts of the polynomial separated by + or - signs.
Coefficientsगुणांक2 (from 2x²), 5 (from 5x)The number multiplied with the variable.
VariableचरxThe letter whose value can change.
Constantअचर-3The term with no variable. Its value is fixed.
Exponentघात (या घातांक)2 (from ), 1 (from x)The power of the variable in a term.

3. What is NOT a Polynomial? | क्या बहुपद नहीं है?

An expression is NOT a polynomial if:
कोई व्यंजक बहुपद नहीं होता है यदि:

  1. The variable's exponent is negative. (चर की घात ऋणात्मक हो।)

    • Example: x⁻² + 3 is not a polynomial.

  2. The variable is in the denominator. (चर हर में हो।)

    • Example: 1/x + 2 is not a polynomial, because 1/x can be written as x⁻¹.

  3. The variable's exponent is a fraction. (चर की घात भिन्न हो।)

    • Example: √x + 5 is not a polynomial, because √x can be written as x¹/².


4. Degree of a Polynomial | बहुपद की घात

In English:
The "degree" of a polynomial is the highest exponent of the variable in the polynomial.

  • 3x⁷ - 4x² + x - 1 → The highest power is 7. So, the degree is 7.

  • 5y - 2 → The highest power of y is 1 (y = y¹). So, the degree is 1.

  • 8 → This can be written as 8x⁰. So, the degree is 0.

In Hindi:
किसी बहुपद की "घात" उस बहुपद में चर की सबसे बड़ी घात (highest power) होती है।

  • 3x⁷ - 4x² + x - 1 → सबसे बड़ी घात 7 है। इसलिए, घात 7 है

  • 5y - 2 → y की सबसे बड़ी घात 1 है (y = y¹)। इसलिए, घात 1 है

  • 8 → इसे 8x⁰ लिखा जा सकता है। इसलिए, घात 0 है


5. Types of Polynomials | बहुपदों के प्रकार

We can classify polynomials in two ways:
हम बहुपदों को दो तरीकों से वर्गीकृत कर सकते हैं:

A. Based on the Number of Terms (पदों की संख्या के आधार पर)

English TypeHindi TypeMeaningExample
Monomialएकपदी1 term (एक पद)5x72y²
Binomialद्विपदी2 terms (दो पद)x + 23y² - 5
Trinomialत्रिपदी3 terms (तीन पद)x² + 2x + 1

B. Based on the Degree (घात के आधार पर)

English TypeHindi TypeDegree (घात)Example
Constant Polynomialअचर बहुपदDegree 07-104
Linear Polynomialरैखिक बहुपदDegree 1x - 52y + 3
Quadratic Polynomialद्विघात बहुपदDegree 22x² + 5x - 3y² - 9
Cubic Polynomialत्रिघात बहुपदDegree 34x³ - x + 2z³ + 8

6. Zero of a Polynomial | बहुपद का शून्यक

In English:
A "zero" of a polynomial is a value of the variable that makes the value of the polynomial equal to zero.

  • Let's take the polynomial p(x) = x - 5.

  • If we put x = 5, then p(5) = 5 - 5 = 0.

  • Since the polynomial becomes 0 when x = 5, we say that 5 is the zero of the polynomial .

In Hindi:
बहुपद का "शून्यक", चर (variable) का वह मान होता है जिसे बहुपद में रखने पर बहुपद का मान शून्य (0) हो जाता है।

  • एक बहुपद लेते हैं p(x) = x - 5

  • यदि हम x = 5 रखते हैं, तो p(5) = 5 - 5 = 0

  • चूंकि x = 5 रखने पर बहुपद का मान 0 हो जाता है, हम कहते हैं कि 5, बहुपद 

Hope this introduction helps you understand the basics of polynomials!
आशा है कि इस परिचय से आपको बहुपद की मूल बातें समझने में मदद मिलेगी


Exercise 2.1

Q1. निम्नलिखित व्यंजकों में कौन-कौन एक चर में बहुपद हैं और कौन-कौन नहीं हैं? कारण के साथ अपने उत्तर दीजिए :
Which of the following expressions are polynomials in one variable and which are not? State reasons for your answer.

(i) 4x² - 3x + 7
(ii) y² + √2
(iii) 3√t + t√2
(iv) y + 2/y
(v) x¹⁰ + y³ + t⁵⁰

Q2. निम्नलिखित में से प्रत्येक में x² का गुणांक लिखिए:
Write the coefficients of x² in each of the following:

(i) 2 + x² + x
(ii) 2 - x² + x³
(iii) (π/2)x² + x
(iv) √2x - 1

Q3. 35 घात के द्विपद का और 100 घात के एकपदी का एक-एक उदाहरण दीजिए।
Give one example each of a binomial of degree 35, and of a monomial of degree 100.

Q4. निम्नलिखित बहुपदों में से प्रत्येक बहुपद की घात लिखिए :
Write the degree of each of the following polynomials:

(i) 5x³ + 4x² + 7x
(ii) 4 - y²
(iii) 5t - √7
(iv) 3

Q5. बताइए कि निम्नलिखित बहुपदों में कौन-कौन बहुपद रैखिक हैं, कौन-कौन द्विघाती हैं और कौन-कौन त्रिघाती हैं:
Classify the following as linear, quadratic and cubic polynomials:

(i) x² + x
(ii) x - x³
(iii) y + y² + 4
(iv) 1 + x
(v) 3t
(vi) r²
(vii) 7x³

उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -1) 

Exercise 2.2

Q1. निम्नलिखित पर बहुपद 5x - 4x² + 3 के मान ज्ञात कीजिए;
Find the value of the polynomial 5x − 4x² + 3 at

(i) x = 0
(ii) x = -1
(iii) x = 2

Q2. निम्नलिखित बहुपदों में से प्रत्येक बहुपद के लिए p(0), p(1) और p(2) ज्ञात कीजिए:
Find p(0), p(1) and p(2) for each of the following polynomials:

(i) p(y) = y² − y + 1
(ii) p(t) = 2 + t + 2t² − t³
(iii) p(x) = x³
(iv) p(x) = (x − 1)(x + 1)

Q3. सत्यापित कीजिए कि दिखाए गए मान निम्नलिखित स्थितियों में संगत बहुपद के शून्यक हैं:
Verify whether the following are zeroes of the polynomial, indicated against them.

(i) p(x) = 3x + 1; x = -1/3
(ii) p(x) = 5x - π; x = 4/5
(iii) p(x) = x² - 1; x = 1, -1
(iv) p(x) = (x + 1)(x - 2); x = -1, 2
(v) p(x) = x²; x = 0
(vi) p(x) = lx + m; x = -m/l
(vii) p(x) = 3x² - 1; x = -1/√3, 2/√3
(viii) p(x) = 2x + 1; x = 1/2

Q4. निम्नलिखित स्थितियों में से प्रत्येक स्थिति में बहुपद का शून्यक ज्ञात कीजिए:
Find the zero of the polynomial in each of the following cases:

(i) p(x) = x + 5
(ii) p(x) = x - 5
(iii) p(x) = 2x + 5
(iv) p(x) = 3x - 2
(v) p(x) = 3x
(vi) p(x) = ax; a ≠ 0
(vii) p(x) = cx + d; c ≠ 0, c, d वास्तविक संख्याएँ हैं। (c ≠ 0, c, d are real numbers.)


उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -2)

Exercise 2.3

Q1. बताइए कि निम्नलिखित बहुपदों में से किस बहुपद का एक गुणनखंड x + 1 है
Determine which of the following polynomials has (x + 1) a factor :

(i) x³ + x² + x + 1
(ii) x⁴ + x³ + x² + x + 1
(iii) x⁴ + 3x³ + 3x² + x + 1
(iv) x³ - x² - (2 + √2)x + √2

Q2. गुणनखंड प्रमेय लागू करके बताइए कि निम्नलिखित स्थितियों में से प्रत्येक स्थिति में g(x), p(x) का एक गुणनखंड है या नहीं:
Use the Factor Theorem to determine whether g(x) is a factor of p(x) in each of the following cases:

(i) p(x) = 2x³ + x² - 2x - 1, g(x) = x + 1
(ii) p(x) = x³ + 3x² + 3x + 1, g(x) = x + 2
(iii) p(x) = x³ - 4x² + x + 6, g(x) = x - 3

Q3. k का मान ज्ञात कीजिए जबकि निम्नलिखित स्थितियों में से प्रत्येक स्थिति में (x - 1), p(x) का एक गुणनखंड हो :
Find the value of k, if x − 1 is a factor of p(x) in each of the following cases:

(i) p(x) = x² + x + k
(ii) p(x) = 2x² + kx + √2
(iii) p(x) = kx² - √2x + 1
(iv) p(x) = kx² - 3x + k


उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -3)

Q4. गुणनखंड ज्ञात कीजिए;
Factorise :

(i) 12x² - 7x + 1
(ii) 2x² + 7x + 3
(iii) 6x² + 5x - 6
(iv) 3x² - x - 4

Q5. गुणनखंड ज्ञात कीजिए;
Factorise :

(i) x³ - 2x² - x + 2
(ii) x³ - 3x² - 9x - 5
(iii) x³ + 13x² + 32x + 20
(iv) 2y³ + y² - 2y - 1

उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -4)

Exercise 2.4

Q1. उपयुक्त सर्वसमिकाओं को प्रयोग करके निम्नलिखित गुणनफल ज्ञात कीजिए:
Use suitable identities to find the following products:

(i) (x + 4)(x + 10)
(ii) (x + 8)(x - 10)
(iii) (3x + 4)(3x - 5)
(iv) (y² + 3/2)(y² - 3/2)
(v) (3 - 2x)(3 + 2x)

Q2. सीधे गुणा किए बिना निम्नलिखित गुणनफलों के मान ज्ञात कीजिए:
Evaluate the following products without multiplying directly:

(i) 103 × 107
(ii) 95 × 96
(iii) 104 × 96

Q3. उपयुक्त सर्वसमिकाएँ प्रयोग करके निम्नलिखित का गुणनखंडन कीजिए:
Factorise the following using appropriate identities:

(i) 9x² + 6xy + y²
(ii) 4y² - 4y + 1
(iii) x² - y²/100

Q4. उपयुक्त सर्वसमिकाओं का प्रयोग करके निम्नलिखित में से प्रत्येक का प्रसार कीजिए:
Expand each of the following, using suitable identities:

(i) (x + 2y + 4z)²
(ii) (2x - y + z)²
(iii) (-2x + 3y + 2z)²
(iv) (3a - 7b - c)²
(v) (-2x + 5y - 3z)²
(vi) [ (1/4)a - (1/2)b + 1 ]²


उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -5)

Q5. गुणनखंड कीजिए:
Factorise:

(i) 4x² + 9y² + 16z² + 12xy - 24yz - 16xz
(ii) 2x² + y² + 8z² - 2√2xy + 4√2yz - 8xz

Q6. निम्नलिखित घनों को प्रसारित रूप में लिखिए:
Write the following cubes in expanded form:

(i) (2x + 1)³
(ii) (2a - 3b)³
(iii) [ (3/2)x + 1 ]³
(iv) [ x - (2/3)y ]³

Q7. उपयुक्त सर्वसमिकाएँ प्रयोग करके निम्नलिखित के मान ज्ञात कीजिए:
Evaluate the following using suitable identities:

(i) (99)³
(ii) (102)³
(iii) (998)³

Q8. निम्नलिखित में से प्रत्येक का गुणनखंडन कीजिए:
Factorise each of the following:

(i) 8a³ + b³ + 12a²b + 6ab²
(ii) 8a³ - b³ - 12a²b + 6ab²
(iii) 27 - 125a³ - 135a + 225a²
(iv) 64a³ - 27b³ - 144a²b + 108ab²
(v) 27p³ - 1/216 - (9/2)p² + (1/4)p


उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -6)

Q9. सत्यापित कीजिए:
Verify:

(i) x³ + y³ = (x + y)(x² - xy + y²)
(ii) x³ - y³ = (x - y)(x² + xy + y²)

Q10. निम्नलिखित में से प्रत्येक का गुणनखंडन कीजिए:
Factorise each of the following:

(i) 27y³ + 125z³
(ii) 64m³ - 343n³
[संकेत: देखिए प्रश्न 9]
[Hint : See Question 9.]

Q11. गुणनखंड कीजिए:
Factorise: 27x³ + y³ + z³ - 9xyz

Q12. सत्यापित कीजिए:
Verify that x³ + y³ + z³ - 3xyz = (1/2)(x + y + z)[(x - y)² + (y - z)² + (z - x)²]

Q13. यदि x + y + z = 0 हो, तो दिखाइए कि x³ + y³ + z³ = 3xyz है।
If x + y + z = 0, show that x³ + y³ + z³ = 3xyz.

Q14. वास्तव में घनों का परिकलन किए बिना निम्नलिखित में से प्रत्येक का मान ज्ञात कीजिए:
Without actually calculating the cubes, find the value of each of the following:

(i) (-12)³ + (7)³ + (5)³
(ii) (28)³ + (-15)³ + (-13)³

Q15. नीचे दिए गए आयतों, जिनमें उनके क्षेत्रफल दिए गए हैं, में से प्रत्येक की लंबाई और चौड़ाई के लिए संभव व्यंजक दीजिए:
Give possible expressions for the length and breadth of each of the following rectangles, in which their areas are given:

(i) क्षेत्रफल (Area): 25a² - 35a + 12
(ii) क्षेत्रफल (Area): 35y² + 13y - 12

Q16. घनाभों (cuboids), जिनके आयतन नीचे दिए गए हैं कि, विमाओं के लिए संभव व्यंजक क्या हैं?
What are the possible expressions for the dimensions of the cuboids whose volumes are given below?

(i) आयतन (Volume): 3x² - 12x
(ii) आयतन (Volume): 12ky² + 8ky - 20k

उपरोक्त अभ्यास के प्रश्नों का हल यहाँ से देखें

(See the solution of the questions of the above exercise from here)


DOWNLOAD SOLUTION PDF (LECTURE -7)